Welkom

Welkom op de site van Junioruniversiteit Magazine. Hier vind je de artikelen van alle nummers en tevens video's en ander aanvullend materiaal. Junioruniversiteit Magazine is een samenwerkingsproject van Junioruniversiteit en Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. Het is een inspirerend en onafhankelijk magazine, bedoeld voor (aankomende) professionals in het basisonderwijs die werken met kinderen uit groep 3 t/m 8. Het tijdschrift verschijnt vier keer per schooljaar.

Vraag hier een gratis exemplaar van het O-nummer aan

Word abonnee!

bekijk hier de opties

Vragen

Bekijk hier onze lijst met veel gestelde vragen
Artikelen in de categorie: Expert ×
Expert

Onderzoekend en Ontwerpend leren… hoe dan?

Wetenschap en techniek in het basisonderwijs

In het allereerste Junioruniversiteit Magazine kwam het belang van W&T en de onderzoeks- en ontwerpcyclus aan de orde. Nu komen Maaike Goedendorp (teamlid in Waal 4 en kindercoach van Waalcampus uit ’s-Gravenzande) en Daniëlle Muilenburg (juf in groep 4b en middenbouwcoördinator van Merkelbachschool uit Amsterdam) a...

Expert

Van anemoonvis tot verdwijnend eiland

Grej of the day

‘Wat heb je vandaag op school gedaan?’ vragen veel ouders aan hun kinderen als ze uit school komen. ‘Weet ik niet meer’ is het meest gehoorde antwoord. Hoe krijg je kinderen zover dat ze toch iets te vertellen hebben? En hoe zorg je ervoor dat ze dit helemaal uit zichzelf doen? Dat vraagt om iets dat blijft kleven, ...

Expert

Vier de herfst

Ontdek natuurschatten die je mist als je binnenblijft

De herfst is dé tijd van het jaar om naar buiten te gaan, zelfs als je het associeert met regen en wind. Juist nu is er zo veel te zien, te ruiken en te vinden. Daarvoor hoef je echt niet naar het bos. Ga op avontuur op het schoolplein of in het dichtstbijzijnde park: je vindt er gegarandeerd natuurschatten waar je ...

Expert

Nee toch, niet weer iets erbij!

Wetenschap en techniek in het basisonderwijs

‘Komt er weer wat nieuws bij?’ ‘Het rooster zit al zo vol!’ ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen?’ ‘Ik ben helemaal niet technisch!’ Logische kreten, maar is dat wel zo?

 

Expert

Bewegend leren

Leren met je lijf

In het onderwijs bieden we veel leerstof aan die de kinderen moeten automatiseren. Het oefenen van deze kennis vindt vaak schriftelijk en klassikaal plaats. Maar uit onderzoek blijkt dat de integratie van leerstof en fysieke activiteit een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen. Door beweging vinden...