Welkom
Welkom op de site van Junioruniversiteit Magazine. Hier vind je de artikelen van alle nummers en tevens video's en ander aanvullend materiaal. Junioruniversiteit Magazine is een samenwerkingsproject van Junioruniversiteit en Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. Het is een inspirerend en onafhankelijk magazine, bedoeld voor (aankomende) professionals in het basisonderwijs die werken met kinderen uit groep 3 t/m 8. Het tijdschrift verschijnt vier keer per schooljaar.

klik hier om de digitale versie van het 0-nummer aan te vragen
Word abonnee!
bekijk hier de optiesVragen
Bekijk hier onze lijst met veel gestelde vragen
Goeie vraag!
Ontwerpvragen die om actie vragen
Els Kok
Wie zijn de vijanden van leeuwen? Wat eten meeuwen? Wanneer zijn de dino’s uitgestorven? Waar leven krokodillen? Hoe eten vleermuizen? Waarom hebben giraffen een lange nek? Een vraag waarvan je het antwoord simpelweg kunt opzoeken, is van waarde. Naast het stellen van dit soort opzoekvragen is het mooi als je vragen...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Handig voor 2042
Onderzoekend en ontwerpend leren: een goede basis voor de toekomst
Marcella van den Burg
Wie een kijkje neemt in een klaslokaal uit 1990 zal weinig stekkers en beeldschermen aantreffen. Het onderwijs was toen nog niet ingericht op de enorme vlucht die de technologie de laatste twintig jaar heeft genomen. Toch kregen de kinderen er wel degelijk een basis.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Tastbaar rekenen
De betekenis van getallen voelbaar maken
Sarah Brusell
Stel, je wekker gaat om 6:45 uur. Je snoozet met de knop nog 7 minuten. Dan spring je onder de douche, die per minuut 6 liter water verbruikt. Je meet precies 4 koffieschepjes bonenpoeder af en vult het reservoir tot het juiste streepje met water. Hoeveel tijd heb je nog voor de bus vertrekt? Je kijkt op je telefoon...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Van ruimteschip tot maansimulator
Geef je school de ruimte
Sander Koenen
Wist je dat er meer sterren zijn dan zandkorrels van alle stranden op aarde bij elkaar? En dat jij, ik en wij allemaal gemaakt zijn van gerecycled sterrenstof? Welkom in de fascinerende wereld van de ruimte. Het beste onderwerp voor een project op school!
_w400_h260_bgtop.jpg)
Onderzoekend en Ontwerpend leren… hoe dan?
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs
Thijs Groenewegen
In het allereerste Junioruniversiteit Magazine kwam het belang van W&T en de onderzoeks- en ontwerpcyclus aan de orde. Nu komen Maaike Goedendorp (teamlid in Waal 4 en kindercoach van Waalcampus uit ’s-Gravenzande) en Daniëlle Muilenburg (juf in groep 4b en middenbouwcoördinator van Merkelbachschool uit Amsterdam) a...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Van anemoonvis tot verdwijnend eiland
Grej of the day
Linda Mäki
‘Wat heb je vandaag op school gedaan?’ vragen veel ouders aan hun kinderen als ze uit school komen. ‘Weet ik niet meer’ is het meest gehoorde antwoord. Hoe krijg je kinderen zover dat ze toch iets te vertellen hebben? En hoe zorg je ervoor dat ze dit helemaal uit zichzelf doen? Dat vraagt om iets dat blijft kleven, ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Vier de herfst
Ontdek natuurschatten die je mist als je binnenblijft
Hanne Tersmette-Strijland
De herfst is dé tijd van het jaar om naar buiten te gaan, zelfs als je het associeert met regen en wind. Juist nu is er zo veel te zien, te ruiken en te vinden. Daarvoor hoef je echt niet naar het bos. Ga op avontuur op het schoolplein of in het dichtstbijzijnde park: je vindt er gegarandeerd natuurschatten waar je ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Nee toch, niet weer iets erbij!
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs
Thijs Groenewegen
‘Komt er weer wat nieuws bij?’ ‘Het rooster zit al zo vol!’ ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen?’ ‘Ik ben helemaal niet technisch!’ Logische kreten, maar is dat wel zo?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Bewegend leren
Leren met je lijf
Maaike van Goozen
In het onderwijs bieden we veel leerstof aan die de kinderen moeten automatiseren. Het oefenen van deze kennis vindt vaak schriftelijk en klassikaal plaats. Maar uit onderzoek blijkt dat de integratie van leerstof en fysieke activiteit een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen. Door beweging vinden...